Nakupovanie v internetových obchodoch je vo svete veľmi obľúbené, internetové obchody lákajú čoraz viac zákazníkov, šetria čas, ponúkajú atraktívny tovar za veľmi rozumné ceny. Tento celosvetový trend potvrdzuje aj vývoj internetového nakupovania na Slovensku. Internetové nakupovanie je obľúbené, frekvencia a počet nákupov narastá. Zákazníci internetových obchodov nakupujú čoraz častejšie a plánujú nakupovať aj v budúcnosti. Súvisí to s vysokou dôverou a úrovňou spokojnosti zákazníkov.


96 % internetovej populácie využíva veľmi aktívne nakupovanie na internete. Viac ako polovica internetovej populácie nakupuje minimálne raz za štvrťrok. Dokonca 4 % nakupuje jedenkrát týždenne a takmer štvrtina nakupuje jedenkrát mesačne. Skupina pravidelných zákazníkov internetových obchodov (viac ako 3 nákupy za posledných 12 mesiacov) je veľmi stabilná, takmer sa nemení oproti predchádzajúcemu obdobiu. Zmienení zákazníci výrazne dôverujú internetovému nakupovaniu a počas roka zrealizovali viac nákupov. Takmer polovica zákazníkov nakúpila na internete za posledný rok 5 a viac nákupov. Ide hlavne o respondentov mladšej a strednej vekovej kategórie s VŠ vzdelaním a vyšším mesačným príjmom domácnosti. Takmer štvrtina zákazníkov internetových obchodov kúpila 1 alebo 2 produkty za posledný rok. Nakupujú hlavne produkty dlhodobej spotreby, alebo ide o sezónnych zákazníkov.

graf-prieskum

Spôsob platby a doručenie tovaru v internetových obchodoch

Viac ako ¾ zákazníkov internetových obchodov využili služby kuriéra, čo predstavuje 10% nárast oproti predchádzajúcemu roku. Obľúbenosť tejto služby narastá, za predchádzajúce obdobie je nárast najvýraznejší v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi. Takmer polovica zákazníkov využila služby Slovenskej pošty, pri tejto službe je zaznamenaný pokles oproti minulému roku. Viac ako štvrtina zákazníkov využila zásielkovú služby a taký istý percentuálny podiel zákazníkov využili osobný odber. Možnosť osobného odberu má v porovnaní s predchádzajúcim rokom mierne narastajúci trend.


Čo sa spôsobu platby týka – nárast oproti predchádzajúcim rokom zaznamenali online bezhotovostné platby. Takmer štvrtina respondentov zaplatila za tovar bankovým prevodom, 15 % zákazníkov platilo platobnou kartou cez internet a 6 % zákazníkov využilo platbu prostredníctvom vlastného účtu alebo platobnú bránu. Zákazníci najradšej využívajú spôsob platby na dobierku, i keď preferencia tejto metódy z roka na rok mierne klesá.